CORPORATE IDENTITY

manchetknopen Philips

Het nieuw maken van artikelen voor corporate identity…

Corporate identity. Exclusief in een gelijkvormige wereld….
Welkom bij de blog van Atelier Davinci over ontwerp en uitvoeren van artikelen met een hoge zeggingskracht bedoeld voor de ‘corporate identity’. Voor ons: het ondersteunen van het ‘symbolische gedeelte’ van de corporate image van een bedrijf.
Hier zal ik proberen uit te leggen waarom de gangbare manier om een nieuw artikel  te laten maken veel gemakkelijker kan.

Na ervaringen te hebben opgedaan in het verleden waar een tussenpersoon (totaalleverancier) uit naam van een zeer groot bedrijf,  mij ten einde raad vroeg om, naast het maken van corporate identity artikelen als beeldjes en sieraden,  het traject naar een te maken Award, op het financiële gedeelte na, helemaal op mij te nemen.
Als uitvoerder stond dit mij in beginsel een beetje tegen. Het riep bij mij de vraag op waarvoor ik dan die tussenpersoon  nog nodig zou hebben,  als mij gevraagd werd “alles” te doen.
Ik ben er toch (eigenlijk altijd) op ingegaan, omdat ik natuurlijk wel begreep dat bij de totaalleverancier ik maar een rader was, en ook dat ik om verschillende redenen waarschijnlijk nooit bij deze grote klant ‘binnen’ zou kunnen komen (wat inmiddels wel gebeurt).
Maar toch ook een onderscheidende factor zou zijn bij mijn partner ten opzichte van zijn concurrentie- totaalleveranciers. Het mes sneed wel aan twee kanten.

Leveranciers…

Later is door het Internet de positie van de totaalleverancier behoorlijk veranderd. Het uitbesteden van veel inkoop van nieuw te ontwikkelen artikelen voor de corporate identity aan reclamebureaus en totaalleveranciers, zoals dat een tiental jaren geleden nog gebeurde,  is niet meer bevredigend.
Deels omdat de functie van veel leveranciers erg is verwaterd door  gebrek aan kennis, deels ontstaan door het steeds lager hun toegekende budget.
Hierdoor zijn ook een groot aantal ontwerpers en ambachtelijke uitvoerders ter ziele gegaan en is er veel ‘know-how‘ verdwenen.
Uiteraard spreek ik hier alleen over het soort artikelen die gemaakt worden door bedrijven zoals de onze. Ik heb het uitdrukkelijk niet over het inkopen via beurzen etc. van bestaande corporate identity artikelen (???).
Maar dat gaat verderop wel duidelijk worden.

Eerder….

Veel account- managers en inkopers  waren/ zijn uitstekend op de hoogte van “wat er -internationaal- speelt” in de markt. Een beurs in Utrecht wordt net zo gemakkelijk bezocht als in Hong Kong. Jarenlang waren deze beursgangers heer en meester omdat zij uitstekend de weg wisten, en ze wat te bieden hadden.
Door  de enorme groei van de industrie in het verre oosten is er een aanbod ontstaan, waaruit het uitstekend kiezen was. Keuzes werden steeds meer op de inkoopprijs met de mogelijke marge, originaliteit en “het nut” van een artikel gemaakt.
Vorm kan volledig anders zijn bij het zelfde nut. Kijk maar naar servies. Door het enorme -Verre Oosten – aanbod was het ‘nut’ niet meer prijsbepalend, maar wel de vorm en originaliteit (corporate identity!!). Helaas: vormgeving werd steeds meer mondiaal, goedkoper en minder onderscheidend.
Zolang de leverancier als eenoog koning was ging dat prima.
Tot ook in het Verre Oosten de prijzen gingen stijgen en tegelijkertijd het westen werd overspoeld door de artikelen uit het oosten. Gevolg is dagelijks te zien in de grotere shops als bol.com en amazon.com , bij de totaalleveranciers en kerstpakkettenleveranciers etc. Originaliteit is foetsie.
Inmiddels is in tegenstelling tot een tiental jaren geleden, een enorme gelijkvormigheid in aanbod op de markt. Veel gadgets, kleding en dranken zijn bij alle aanbieders te vinden, met een enorme prijsconcurrentie, al dan niet voorzien van een toegevoegde waarde als branding of andere diensten.
Het onderscheidende is er in ieder geval wel uit.
Inmiddels lijkt alles op elkaar. Wat nu?

stripper whiskas masterfoods

Vormgeving…

Vormgeving (eng: design) is ingegeven door o.a. de productiemogelijkheden, budget, mode en vooral ondersteunende reclame. Bij bestaand “Design”  is het een “beoordeling van het artikel afgezet tegen artikelen met een gelijk nut”  keuze geworden in vorm en vermeende kwaliteit. Erg lastig met corporate identity.
Een pen of gadget zegt niets over het bedrijf wat het inkoopt als relatiegeschenk, hoe goed het ‘design’ ook is. Het is en blijft gewoon platte inkoop.  Om toch een beetje binding. ‘identity’  te geven is er Branding.
We zetten gewoon uw naam op de pen, en nou is het uw pen geworden. Prima corporate identity !!
Dus niet. Als de pen leeg is gaat het zo de vuilnis in, samen met uw identity. De enige binding is of pen het doet en verder niks.
‘Lege Pen’ wordt echt niet bewaard omdat uw naam er op staat.

Lastig?….

Zo wordt het lastig als er een vraag is waar het bestaande aanbod niet aan kan beantwoorden.
Redenen hiervoor zijn veelal op het uiterlijk gerichte zaken als exclusiviteit, persoonlijkheid, positionering etc.  dus corporate identity waarin ‘design’ te kort schiet. Design is hoe dan ook voor iedereen ‘vrij verkrijgbaar’ en kan daardoor uw persoonlijkheid niet dragen.
Design is wel te branden, maar niet te ‘versleutelen’. Het zal nooit het echte visitekaartje worden van de koper maar wel van het ‘merk’. En daar betaal je voor.  Dus voor de dure merk pen waar jouw naam op staat. Blijft toch dat bekende merk.
Ook kan het zijn dat er een artikel bij een ander artikel nodig is (bijvoorbeeld een flesopener bij een krat bier). Heel handig! Puur praktisch gezien zou het normale aanbod zo’n vraag prima kunnen beantwoorden. Openers zat te koop. Soms is dit niet specifiek genoeg, en is er de wens een functioneel artikel te ontwerpen met een zeer duidelijk eigen imago. Mooi voorbeeld is het krukje van Grolsch.
Een andere reden is de te kleine markt die bij sommige artikelen verwacht wordt. Of “de handel” (eenoog) die de vooruitgang blokkeert. Zo zijn er veel meer redenen.

Bij aanbod vanuit de productie bestaat het artikel al; bij vraag niet. Een bestaand artikel  wordt beoordeeld en al dan niet geaccepteerd; Je hebt er maar mee te doen.
Bij vraag naar een artikel heb je een probleem:  Wat wil je nou eigenlijk? ‘Omschrijf het idee maar:….??…. ; Hoe ziet het eruit:….. geen idee…; Wat doet ie, waar lijkt het op, mag ik dan een paar verschillende modellen zien,  hoe weet je zeker dat je krijgt wat je wilt? etc. : ……………………?? ‘

Deze site is bedoeld om u stapsgewijs te tonen hoe het traject van idee naar product door ons wordt uitgevoerd.

Van vorm naar ding…

Art-ty.nl (Davinci)  heeft de keuze gemaakt om  -buiten de eigen productie mogelijkheden en  na het ontwerp- met ons goed bekende, gespecialiseerde bedrijven te werken.
Hierdoor kan een kleine productie meestal “thuis of in de buurt” gedaan worden, terwijl er ook producties zijn die om budgettaire- of volume redenen ‘ver weg’ geplaatst worden.
Zo kunnen we erg veel, en blijven we ook in de eerste rij bij het gebruiken van de modernste machines bij en met de juiste mensen.

park plaza zilveren speld

Hoe dan?

  • Ontwerpen en produceren naar briefing (zie ‘Portfolio’)
  • Schetsmatige visualisatie
  • Tekenen van 3D modellen.  Foto- realistisch t.b.v. presentatie
  • Voorbereidende werkzaamheden t.b.v matrijzenbouw (spuit-gietwerk)
  • Verwerking van 3D modellen naar stl- bestanden t.b.v Rapid Prototyping
  • Product- ontwikkeling
  • Modelmaken van ontwerp als wasmodel; Rapid Prototype; handmodel van sieraden; 3D print; etc.
  • Verwerking van beeldmerken, teksten etc. in relief t.b.v. gietwerk
  • Het vervaardigen van siliconenmatrijzen
  • Verschillende matrijzenmakerijen voor spuitgietwerk, waaronder Verre Oosten. Tekeningen hiervoor worden eventueel door Davinci aangeleverd.
  • Brons gietwerk
  • Ander gietwerk als aluminium, messing
  • Tin gietwerk (in eigen huis)
  • Edelmetaal gietwerk voor sieraden
  • Kunststof spuitgietwerk
  • Ferro constructiewerk; CNC draaiwerk; laswerk (robot en hand; TIG, MIG) etc.
  • Diverse galvanische bewerkingen